Písanie Unicode znakov pre matematické vzorce

Pokiaľ potrebujem písať matematické vzorce pre akúkoľvek vedeckú publikáciu štandardným riešením pre vedeckú komunitu je Latex. Prostriedkami Latex-u (alebo aj TeXu, od ktorého je odvodený) je možné napísať akokoľvek komplikovaný vzorec a oveľa viac. Je možné používať akékoľvek znaky, ktoré pozná súčasný jazyk. Tiež je v tomto programovom prostriedku rôzne formátovať a zalamovať text, tiež vytvárať a vkladať obrázky pre publikáce.

Obdobou Latex-u je tiež pomerne mocný nástroj Microsoftu UnicodeMath, ktorý je dostupný v programe Microsoft Word v podobe Editora rovníc. Málokto vie, že Editor rovníc používa hybridný spôsob zadávania matematických vzorcov. Teda nejde len o klikanie myšou na ikony, ale aj o vstup z klávesnice. Celý tento hybridný spôsob je efektívnejší a rýchlejší ako štandardné prostriedky Latex-u. Žiaľ rozsah možností Editora rovníc je rádovo, ak nie dva, menší ako Latex. Pre väčšinu vedeckých publikácii je však úplne postačujúci.  

Ešte jednoduchším riešením je písanie rovníc pod Libre Office, ktoré v silne zjednodušenej forme kopíruje syntax Latex-u. Mne pre moje publikačné aktivity toto riešenie nepostačovalo, ale zdá sa mi ako veľmi vhodné pre študentov.

Ešte jednoduchšie je písanie Unicode znakov v jednoduchom textovom editore. Tam už je písanie čisto lineárne, avšak sada Unicode, obsahuje prakticky všetky znaky potrebné v matematike. Jednoduchý textový editor však neumožňuje spracovať znaky sady Unicode tak, aby výsledný vzorec dostal dvojrozmerný vzhľad.

Čo sa týka celého rozsahu znakov pre matematiku pomerne dobrý prehľad obsahuje anglicky písaná Wikipédia: Unicode znaky pre matematiku . 

Samotné zadávanie matematických znakov pomocou alfa-numerickej klávesnice sa líši od operačného systému a od aplikácie. Aplikácia môže prevziať spôsob zadávania Unicode znakov od operačného systému, alebo ho nahradiť svojim.

Prehľadový článok na túto tému opäť obsahuje anglicky písaná Wikipédia:  zadávanie Unicode znakov pomocou alfa-numerickej klávesnice .

Ja len zosumarizujem. Pre Windows v niektorých aplikáciách (Microsoft Word, WordPad), napíšem hexadecimálne číslo zodpovedajúce znaku, označím do výberu a potom stlačím kombináciu kláves Alt+X . Táto hexadecimálna postupnosť by sa potom mala zmeniť na príslušný znak. Toto riešenie funguje aj pod Libre Office pod Linuxom. Tam som to skúšal, pod Windowsom nie. Vrele odporúčam si prečítať celý článok vo Wikipédii.

V Linuxe vo všeobecnosti po X11 grafickými systémami by mal fungovať tento spôsob: Stlačím klávesy Ctrl a Shift a následne pri ich držaní napíšem písmeno u nasledované hexadecimálnou postupnosťou. Keď klávesy Ctrl a Shift pustím, postupnosť by sa mala zmeniť na príslušný znak.

Pokiaľ mám redakčný systém na webe, tak niektoré znaky viem preniesť z textového editora cez schránku.

Tu je ukážka ako vyzerá matematický vzorec napísaný uvedeným spôsobom v Libre Office Writer a prenesený do tohto redakčného systému:

∫√sin(β).dβ ≅ lim{∑√sin(β).∆β}

Ale pre publikovanie matematických vzorcov na webe slúžia primárne riešenia ako MathML a MathJax (viď. https://www.mathjax.org/ ).

Komentáre

Obľúbené príspevky z tohto blogu

Lietajúci objekt tvaru elipsoidu - pristávanie pomocou navádzacieho rádio signálu

Úlohy - planetarne systémy

Úlohy z optiky